“5 om dagen”? No problem med juicing!

Vi har alle hørt at vi skal få i oss minst “5 om dagen”, 3 grønnsaker og 2 frukter. Dette tilsvarer 750 gram med frukt og grønt og i Danmark anbefales det 1000 gram om dagen som et minimum inntak. Selvom jeg har vært veldig nøye med mitt i eget kosthold i flere år har jeg vært dårlig til å spise nok frukt og grønt, med hovedvekt på grønt.

Når jeg oppdaget juicing ble det en annen sak og nå får jeg i meg minst 10 om dagen! Legg hovedvekten på grønnsaker og bruk mye gulerøtter, squash, agurk, selleri,spinat,rødbeter og bland sammen med grønne epler, ingefær og litt sitron.

Prøv denne oppskriften!

”5 om dagen” juicen

 Vanskelig for å få i deg de anbefalte ”5 om dagen”? Ikke nå lenger! Med denne juicen får du i deg mer næring enn de fleste får i seg i løpet av en uke. Et glass om dagen og du får i deg en stor del av det du trenger av vitaminer, mineraler og enzymer for en frisk og sunn kropp. Denne juicen er en perfekt start på dagen eller når du har lyst på noe sunt og forfriskende. Den er også flott å innta før treningsøkten din for å oppnå langvarig energi til å klare deg igjennom en tøff økt. 

 

  • 1- 2 epler
  • ½ sitron
  • 2 gulrøtter (økologisk)
  • 1 håndfull med fersk spinat
  • Fersk ananas

 

Godsaker i juicen: Juicen inneholder bromeline som er et viktig fordøyelsesenzym som finnes i fersk ananas, vitamin C, E, K og B, folinsyre, betakaroten, jern, kalsium, fosfor, kalium, krom, jod, magnesium og virker spesielt rensende på leveren, og støtter nyrene og deres funksjon.

4 thoughts on ““5 om dagen”? No problem med juicing!

  1. Hei
    For en fin blogg. Juicing ser veldig spennende og GODT ut. Hvordan er det i forhold til oppbevaring av denne juicen? kan man lage juice om kvelden for å ta med neste dag? Eller bør den drikkes der og da?

    Det er godt mulig du har skrevet om det allerede, men jeg har ikke sett det foreløpig 🙂

    • hei! Så hyggelig å høre fra deg og takk for fine ord:) Juicing er helt fantastisk og kan anbefales på det sterkeste! Juicen bør helst drikkes med engang og helst uansett må drikkes samme dag den er laget. Skal du ta den med deg, som jeg gjør på jobb, må den i en 100% luft og lystett flaske og oppbevares kaldt. Jeg anbefaler sigg flasker da disse bevarer juicen best. De har mange kule designs! Se www. sigg.com. Ha en strålende “juicy” dag;)

  2. Hei, for en fantastisk fin blogg. Fant den via vegetarbloggen. Kan jeg spørre deg om hvilken type philips juicer du har? HR ett eller annet.

Leave a Reply

