Før kostholdsdagbok for vektreduksjon og bevisstgjøring.

De aller fleste mennesker overvurderer sin egen treningsinnsats og undervurderer sin egen matinntak. Det er utrolig hvor mye man faktisk putter i munnen ubevisst og uten egentlig å være sulten.  Skal man endre livsstilen sin, ned i vekt eller bare ønsker å spise litt sunnere, er det utrolig effektivt å føre en kostholdsdagbok. Da jeg begynte min egen livsstilendring førte jeg kosthold- og treningsdagbok hver dag i 3 år. Det var utrolig effektivt og det er også utrolig morsomt å lese dagbøkene i dag og se svart på hvitt hva som skulle til av både trening og kosthold for å komme dit jeg er i dag.

Selvom hva du spiser er utrolig viktig, er det også viktig med mengder. Man kan ikke spise UENDELIG med sunne matvarer,men en viss form for porsjonskontroll må også til for å gå ned i vekt (sammen med trening selvfølgelig). For en gjennomsnitts kvinne bruker ca. 1500 kcal å være et levelig tall å sikte etter for å gå ned 0,5 kg i uken, og for menn ca. 2000 kcal. Desto mer man trener og er i daglig bevegelse, desto mer kan du spise og alikevel gå ned i vekt. Tallene er bare veiledenede og måler man fettprosenten sin på et treningsstudio eller kjøper en Tanita fett % målingsvekt vil man få sin hvileforbrenning som er antall kalorier du trenger hver dag for at kroppens grunnleggende funksjoner skal opprettholdes.

Dette tallet ganges så med enten 1,1-1,2 eller 1,3 om man er veldig aktiv hverdag. 1,2 bruker å være et ok tall med mindre man sitter mange timer på kontor eller lignende og da bruker man 1,1. Husk å pluss på kalorier ved trening (eneste måten å vite nøyaktig kaloriforbruk ved trening er å bruke pulskolokke)før du trekker fra 500 kcal og finner ditt magiske tall for å gå ned 0,5 kg i uken.

Formelen for optimal kaloriinntak: Din hvileforbrenning x aktivitetsnivå (1,1,1,2,1,3)+ kalorier forbrent ved trening-500 kcal=ditt daglig kaloribehov for å gå ned 0,5 kg. i uken.

KOSTHOLDSDAGBOK   Trykk på “kostholdsdagbok” og last ned og print ut kostholdagbok skjemaet mitt og begynn å bli bevisst på dine spisevaner i dag. Lykke til!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s